Friday, February 11, 2011

BUKTI CINTA SUCI

Assalamualaikum....
kisah aku..semalam dan hari ini....

Semalam aku rasa kesunyian tahap gaban...aku pon xtahu la kenapa....last2 aku tido n bagon pagi tadi....pas subuh, aku ciapkan resume....siap punya ciap, xciap jugak....tibe2 ade 1 anouncment, ada majlis ilmu d surau al-irfan....tajuknya : bukti cinta suci....tibe2 aku jd excited...aku pon memsg2 kwn2 aku ajak g....jam 12 aku mandi, makan kemudian teros ke surau...

tibe je surau, majlis da start....terlepas sudah intro ceramah,...2 r, ni mesti kes mkn lama sgt....dgn excited, aku dgr je akak 2 bg talk....so, kat cini, aku nak kogsi cikit apa y aku dapat tadi....harap u all bole hayati n manfaatkan....cehwah,bunyi mcm naqibah usrah pulak tibe2....haha....

ok!! dia start dgn topik mata...mata?? apa mata??...gini, maksudnya pandagan mata.....baik perempuan @ lelaki, dua2 kena jaga pandangan mata....sebab pandagan mata 2 la y bole terjadinya mcm2 pas2....nanti mulalah, kua statment2 mcm ni..." wahh, hensem gila mamat 2.." n sbgainya....2 cth je k...rasanya u all sndrir tahu cth lain....





then, cube u all teka, zaman skag, alat apakah y boleh menyebabkan zina berleluasa??? hah, cube teka....teka jgn teka....tetengtengggg.....jwpnnya adalahhhhhhhhhh....................HANDPHONE!!! aku setuju sgt dgn jwn nie.....hp ni byk buruk dr baiknya.....sbnrnya baik, n akan jadi buruk bila manusia salah menggunakannya.........tambah2 lg, dgn teknologi ms kini...nak berfacebook pon bole guna hp!! hah,maju bukan.......so, pasni, korag2 suma berhati2 la yerk...

di akhir majlis ilmu 2, aku sempat tanye soalan kat akak 2...,soalan cepumas aku bagi...hehe...aku tanye, dlm islam, kita kena pandagan mata, baik lelaki mahupon perempuan, so mcm mana kalo kita nak cari jodoh..........akak 2 pon jwb, " ada jwpnnya.....ringkas betul jwpn dia...jwpn nya doa...doa adalah penting, org y xberdoa adalah org y sombog....n xlupa juga jgn lupa amalkan solat dua rakaat, cthnya solat duha, hajat n sbgainya....kemudian solat istikharah..., n amalkan doa solat istikharah...

sbg cth, jika berkenan gan sorag lelaki 2, kita jgn ckp kat lelaki 2 y kita suka dia....malah kita berusaha la dgn berdoa....dlm doa, sebutkan juga spt, ya Allah, jika lelaki itu baik buat diriku dan agamaku, kau tologlah aku dekatkan hatinya buatku...n pertemukan la kami di jalan y Engkau redhai...n sebaliknya...kita mencari jodoh adalah atas pilihan Allah, bukan pilihan hati kita...kerna Allah lebih Mengetahui.... n jgnlah kita memandag rendah terhadap diri sendiri..

.percaya pd diri y kita adalah y terbaik n kita berhak dpt y terbaik!!

 penjelasan akak ni telah membantu aku....akak ni mcm paham2 je maksud hati aku.....hehe..kemudian, katanya juga...bila kita sudah petunjuk, gunalah org tengah tok membantu kita meyampaikan hasrat.....bole je kita gunakan ayah kita untuk bertanya kpd si kumbang.....n betol ke lelaki zaman sekarag memilih untuk dipinag oleh si bunga...hah, itu saya xtahu...hehe...kalo rasa diri 2 bole jadi imam subuh, bole la tuggu di pinag..kenapa subuh?? sebab skag susah nak jumpa lelaki bagon solat subuh d awal waktu....

n xlupa juga, aku juga dpt lg 1 ilmu baru...iaitu, kehadiran seseorg dlm majlis ilmu kerana org itu adalah org terpilih...n sebelum hadirnya org itu ke majlis ilmu, Allah telah scan kebaikan org itu sebanyak 70x tok sepanjag ari 2.....so, berunntuglah org2 y hadir ke majlis ilmu...n xlupa juga, sesiapa y hadir ke majlis ilmu, Allah mengampunkan dosa2 mereka....tapi, kita hendaklah memulakan dan megakhiri majlis ilmu kita dgn doa supaya lebih diberkati.....doa 2 kan pentig...

okelah, 2 je k y aku le kogsikan...t ade input lain, aku kogsikan lagi...

No comments: