Saturday, April 9, 2011

HATI-HATI DENGAN FESYEN WAHAI MUSLIMAH


Banyak terlihat fesyen tudung yang dipakai oleh wanita islam kini telah hampir menyerupai rahib kristian seperti dalam gambar ini. harap mereka akan lebih peka dalam memilih fesyen dan janganlah memakai seperti rahib kristian ini. tadi di bank islam sendiri saya lihat pekerja di situ memakai tudung lebih kurang macam ni di mana lehernya dibalut dengan tudung (menampakkan susuk leher) seperti rahib, ingatlah hadith Nabi S.A.W yang berbunyi:

Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia dikira termasuk ke dalam golongan itu. (Riwayat Ahmad dan Abu Dawud dari Ibnu Umar r.a)

Bukanlah daripada golongan kami (umat Islam) siapa yang menyerupai (meniru) selain daripada (cara hidup) kami. Jangan kamu menyerupai orang-orang Yahudi dan Nasrani (Kristian). (Riwayat Tirmidzi)

Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya: Ya Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan? Nabi saw menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka? (Hadis riwayat Imam Muslim)

10 comments:

Henry Zackery said...

yup, betul 2, berhati2 sbab fesyen skrg byk yahudi

Cepat Beli Sebelum habis !!

Novelgurl said...

kkdg sbb nk selesa tak pikir pnjg smpai menyerupai sesuatu kaum tu.herm.ramai dh.

zati embong said...

ramai yg ambil mudah sebenarnya.

deeya said...

betol kak .. dya pun da bnyak kali nampak perempuan pakai macam tu . diowang da jadi mangsa fesyen .. mudah terikut2 . moga kita semua dijauhkan dari masalh nie kan kak .. AMIN ! :)

Umi Amirah said...

termasuk la fesyen Yuna pki time ABPBH

Cekodok said...

Fa my laling... haha... halal itu jelas.. haram itu jelas... tepuk dada tanya iman.. bukannya orang tak belajar tutup aurat... tanak aplikasi je...

KUREKURE COMEL said...

ramai sgt dah pakai mcm tu..
time ABPH pun..ada yg pakai mcm tu...
adooii...

intan.maisarah said...

:)

panduan dah diberi
terpulang untuk ikut atau tidak

KHRLHSYM said...

fesyen kalau serapkan agama ia akan berubah-ubah :) hihi

AkuMuzikFilem said...

dengar itu wahai gadis-gadis. ramai perempuan, bertudung sebab trend. bulls*it, but at least something.